Att fjäska med

Jag har aldrig lärt mig fjäska med, när det behövs för att få det man vill ha. ”Jamen ibland måste man för att saker ska gå smidigare, eller man inte ska bli illa omtyckt!” Kanske, men för mig är ett sånt beteende oärligt. Visserligen har jag en manipulativ förmåga, men jag kan inte, har inte samvete, att utnyttja den förmågan om den drabbar nån som är svag på ett eller annat sätt! Kanske är jag sån pga min ADHD? Vissa kallar det svaghet, jag kallar det styrka!

Jag hittade en hemsida om Härskartekniker. Klicka gärna på länken och läs, och se filmerna, för det är jäkligt intressant! Ifall nån undrar varför jag har kategoriserat inlägget under bl.a. missbruk och medberoende, så är detta onekligen ett missbruksbeteende. Och vi som har varit/är i ett medberoende eller missbruk, har alltid lättare att hamna under härskarteknikerna! Eller att omedvetet själva utöva dem, om vi inte tänker oss för.

Nurse Ratched i filmen Gökboet

Nurse Ratched i filmen Gökboet

Härskarteknik  är ett begrepp som ofta används om mäns osynliggörande av kvinnor, men det kan egentligen användas i alla strukturer där det finns någon form av makt och underordnande. Och vilka sammanhang finns inte makt och underordnande i någon form? En klassisk härskarteknik är Syster Ratched i filmen Gökboet.

Jag har sett det i både förhållanden (homo- och heterosexuella!), på jobb, i föreningsvärlden, gentemot en myndighetsrepresentant etc etc. Det finns hur många situationer som helst där härskartekniker blir synliga. Om vi bara uppmärksammar dem. Det är inte ens alltid att den som utövar härskartekniker är medveten om att hen utövar just härskarteknik.

Ska vi komma överens om att uppmärksamma när vi själva använder härskarteknik, och använda bekräftelseteknik istället. Livet blir trevligare då… 🙂

Kram allihopa!
Sussie a.k.a. Ödmjuka Kaxan

Jag ser fram emot din kommentar!